ZARZĄDZANIE ZMIANĄ I KOMUNIKACJA ZMIANY

TŁO PROJEKTU
“Analfabetami XXI wieku nie będą ci, którzy nie umieją posługiwać się Excelem, ale ci, którzy nie będą w stanie uczyć się, oduczać i uczyć na nowo”                                                                                                                      Alvin Toffler

Dzisiejszy świat to nieustanne zmiany – w środowisku, firmie, zespole i najbliższym otoczeniu. Nie przyjmujemy zmian z entuzjazmem, raczej boimy się ich gdyż  jesteśmy niepewni co przyniosą. Procesów tych nie da się jednak uniknąć, dlatego warto podejmować nowe wyzwania mając odpowiednią wiedzę i umiejętności. Źle przeprowadzona zmiana  nie przynosi oczekiwanych rezultatów a  poprzez wrogie nastawienie pracowników do sytuacji - paraliżuje pracę w firmie. Dobre przygotowanie i przeprowadzenie zmiany daje satysfakcję choć  wymaga umiejętności i dobrej znajomości procesu .
   
DLA KOGO
Szkolenie jest przeznaczone dla  osób, które wprowadzają zmiany, przewodzą procesowi zmian lub uczestniczą w procesie zmian. Jest skierowane do tych, którzy chcą poznać i zrozumieć mechanizmy rządzące zmianami oraz efektywnie przeprowadzić cały proces.
 
CEL SZKOLENIA
Zdobycie przez uczestników wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania zmianą a w szczególności  poznanie narzędzi i metod do wykorzystania w tym procesie.
 
PO UKOŃCZENIU SZKOLENIA UCZESTNICY BĘDĄ POTRAFILI

  • Rozumieć symptomy nadchodzących zmian i ich przyczyny
  • Analizować i określać wpływ czynników zewnętrznych  i wewnętrznych na zmiany w organizacjach
  • Zrozumieć psychologiczne aspekty procesu zmiany
  • Opracować strategię i plan wprowadzenia zmiany w organizacji
  • Zrozumieć rolę i zadania kluczowych postaci w procesie zmiany
  • Zidentyfikować źródła i przyczyny oporu wobec zmiany oraz odpowiedzieć na nie
  • Zrozumieć i zaspokoić  potrzeby interesariuszy procesu zmiany
  • Opracować i zastosować skuteczną komunikację w procesie zmiany
  • Przygotować się do wdrożenia zmiany i ewaluacji procesu
  • Wykorzystywać w praktyce poznane techniki, narzędzia  i metody do zarządzania zmianą

FORMUŁA

  • Szkolenie oparte jest na studium przypadku (case study), organizacji będącej w procesie zmian.
  • Program podzielony jest na na bloki tematyczne, zawierające  teorię i jej praktyczne zastosowanie i przebiega według następującego schematu:  prezentacji teorii (mini-wykładu) dotyczącej konkretnego zagadnienia a następnie ćwiczenia poznanych narzędzi i technik (nabycie umiejętności ich stosowania).
  • Podejście takie pozwala uczestnikom zrozumieć przyczyny zmian, poznać etapy procesu i użyć rekomendowane modele i schematy już w trakcie zajęć, w odniesieniu do konkretnej firmy.
  • Szkolenie jest interaktywne, znakomitą większość czasu uczestnicy pracują indywidualnie i w małych zespołach, dyskutują i wymieniają  poglądy. Materiał teoretyczny ilustrowany jest przykładami z biznesu, literatury i  prasy branżowej oraz filmami.

INFORMACJE ORGANIZACYJNE:

  • Szkolenie dwudniowe.
  • Maksymalna liczba uczestników: 16 osób
  • Prowadzone po polsku i po angielsku.

PROGRAM SZKOLENIA
 

  • Rozpoczęcie szkolenia
    • oczekiwane postawy, indywidualne cele szkolenia
    • prezentacja doświadczeń oraz weryfikacja poglądów uczestników na temat przeprowadzania procesu zmiany
  • Świat zmian
    • stabilność a zmiana w kontekście osiągania sukcesu
    • przyczyny zmian we współczesnym świecie
  • Psychologia zmiany
    • odczucia wobec zmian i ich przyczyny
    • typy reakcji na zmianę i związane z tym zachowania
  • Zrozumienie potrzeb zmiany
    • czynniki powodujące zmianę w organizacji
    • opracowanie wizji i jednoznacznych celów zmiany
  • Określenie skali i zakresu zmian w organizacji
    • analiza wpływu zmiany –  kroki w procesie
    • skutki wdrożenia nowych standardów
  • Kluczowe postaci w procesie zmiany
    • określenie ról, zadań i odpowiedzialności
    • zaangażowanie kluczowych postaci w proces zmiany
    • poznanie oczekiwań interesariuszy, analiza ich postaw i odpowiednie strategie postępowania
  • Zespół przeprowadzajacy zmianę
    •  kompetencje i dobór członków zespołu
  • Analiza możliwości i wybór optymalnej strategii wprowadzenia zmiany
  • Plan i harmonogram wprowadzenia zmiany
    • możliwe ryzyka w procesie
  • Komunikacja w procesie zmiany
    • waga dobrej komunikacji, przykłady porażek i sukcesów
    • zdefiniowanie efektywnej strategii komunikacji
    • opracowanie planu efektywnej komunikacji, wybór metod i mediów
  • Dostosowanie pracowników do wymogów zmiany
    • analiza luki kompetencyjnej
    • budowanie planów szkoleń i podnoszenia kwalifikacji
  • Monitorowanie procesu zmiany
    • metody ewaluacji procesu zmiany,
    • wskaźniki sukcesu i efektywności
    • reagowanie na problemy  źródła wsparcia w procesie zmiany
  • Model ewaluacji  procesu
    • przyczyny niepowodzeń w procesie zmian
  • Zakończenie
    • ocena realizacji oczekiwań uczestników szkolenia,
    • do wdrożenia po szkoleniu

Szkolenie wymaga aktywności i zaangażowania uczestników, gdyż zawiera kilkanaście ćwiczeń indywidualnych i zespołowych  pozwalających  wykorzystać poznane techniki i metody już na zajęciach.
Ostateczny program  powstaje po dokładnym zbadaniu potrzeb uczestników szkolenia, oczekiwań klienta i ustalonych wspólnie celów szkolenia, zatem niektóre moduły czy zagadnienia mogą zostać rozbudowane lub okrojone.

Next Step  |  Al. Jerozolimskie 133/101, 02-304 Warszawa, tel. 602 418 467,
© 2010 Ewa Gugała-Hugues
Doradzwo biznesowe Warszawa
Projekt & cms: www.zaler.pl